Aansturing

aansturing

Lean thinking

De laatste jaren ben ik voornamelijk bezig geweest met verbeter – of veranderprocessen. Het begrip 'weerstand tegen verandering' ken ik als geen ander. Je moet ook een beetje geluk hebben natuurlijk. Ik heb de kans gehad mee te lopen met instanties als de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, de Hansehogeschool en de Rijks Universiteit Groningen. Termen als Kaizen; Lean; SMED; OEE; POLCA; e.d. spelen voor mij de laatste jaren een steeds grotere rol. Welke techniek je ook toepast of welke combinatie van technieken, je kunt niet om de mens heen. Binnen al deze technieken staat de mens ook centraal.

Wanneer je praat over de mens, dan praat je over de gemiddelde mens. Ieder mens is verschillend, gelukkig maar, maar dat betekent ook dat je ieder mens op zijn eigen manier zou moeten aansturen. Dat kan in de ‘detail’-aansturing, echter in groepen zul je je ook echt moeten richten op de groep.

De mate waarin mensen moeten worden aangestuurd is heel verschillend. Een belangrijk aspect is het opleidingsniveau, maar andere factoren als omgeving, jaren in dienst, en dergelijke, spelen zeker een rol. Ik heb gewerkt met groepen waarbij ik te maken had met MBO of hoger, maar ook met groepen waar analfabetisme voorkwam. Het is dan niet zo dat de een meer of minder aandacht vraagt, maar vaak wel andere aandacht. Opmerkelijk is dan te ervaren dat de manier van aandacht verschillend was, maar dat dit geen verschil maakt in de relatie die je met de medewerkers hebt.