Veranderen

veranderen

Wij veranderen omdat het moet. Iemand zegt ons dat veranderen goed voor ons is. Wij begrijpen dat niet, omdat wij het altijd zo gedaan hebben en dat was toch altijd goed?

Weerstand tegen veranderen is misschien niet verstandig, maar kan soms ook goed werken. Het maakt in ieder geval dat we medewerkers moeten meekrijgen. Dit meekrijgen is het overtuigen van een ander proces/handelswijze, anders dan tot nu toe. Hoe krijg je mensen zo ver dat ze iets anders gaan doen? Belangrijk is het aan te kunnen geven op welke manier zij zelf beter worden van die andere aanpak. En dat zelf beter van worden kan ook indirect zijn. Wat goed is voor de baas, is ook goed voor mij. Wanneer je in staat bent de medewerker mee te nemen in een verbeterproces, voorkom je al veel weerstand. Maak hem deelgenoot, laat hem meedenken of waar mogelijk helpen te ontwikkelen. Een vorm van Kaizen, waarbij de medewerker invloed kan uitoefenen. De verandering is geslaagd, wanneer het zijn ding is. Vergeet ondertussen niet elke kleine gerealiseerde stap te vieren.